Den helt nye Outback har premiere i Danmark den første uge i maj, og priserne starter ved kr. 469.900 for en personbil og ved kr. 341.465 inkl. moms som varebil.

Prisoversigt:

Model         Personbil    Varebil inkl. Moms    Varebil ekskl. moms

Adventure  469.900       341.465                       293.927

Limtied       509.900       365.465                      314.727

Touring       559.900       395.405                      340.727

Field            499.900       359.465                      309.527

Selvom sjette generation ikke har så meget som en enkelt karrosseridel til fælles med sin forgænger, signalerer den tydeligt sit slægtskab. Designet viser parathed, og de stringente linjer afspejler styrke og selvtillid.

Alt lys er nu LED. Den karakteristiske C-form – som symboliserer Boxer-motorens modsatrettet stempler – er forstærket og blevet gjort skarpere. Dette er tydeligst i forlygterne, hvor kørelys og blinklys nu befinder sig i én og samme detalje.

Forlygterne er af typen Bi-LED, ud over automatisk fjernlysfunktion og kurvelys er de nu adaptive. Da EyeSight sikkerhedssystemet har fuld kontrol over området foran bilen og samarbejder med den automatiske belysning, screenes det område, hvor et modkørende køretøj befinder sig, mens den øvrige vej kan belyses med fjernlys.

Outback er vokset i alle retninger. Den er fem centimeter længere, tre centimeter bredere og syv centimeter højere. Det er primært kabinen, der har haft gavn af væksten. Benpladsen ved bagsædet er længere, lidt over 3 cm, vigtige parametre som både skuldre og hofter har fået mere plads.

Det store karosseri hviler sikkert på Subaru Global Platform (SGP). Opbygningen af denne stærke platform, har gjort Outback næsten dobbelt så vridningsstiv. Denne forbedring har givet ingeniører mulighed for at finjustere hjulophæng, affjedring og stødabsorbering til en raffineret og sikker kombination af komfort og køreegenskaber.

Arkitekturen har også givet Subaru en overlegen kollisionsbeskyttelse. Alle modeller (Subaru XV, Impreza og Forester), der hidtil er bygget på SGP, er blevet udnævnt til de sikreste biler i deres respektive klasser af Euro NCAP.

Platformen har ikke mindre end seks fordelingsveje, der kan absorbere kollisionskræfterne og beskytter passagererne mod kvæstelser – hvis ulykken overhovedet skulle ske.

Subaru har et overordnet mål; at levere verdens sikreste biler, dette gælder for familien og øvrige passagerer inde i bilen, men også for folk som befinder sig udenfor bilen.

Da EyeSight-førerassistance systemet blev lanceret (i Japan) for 15 år siden, satte det en ny standard for sikkerhedstænkning. Der var ikke noget system, der “så” så langt, reagerede så hurtigt og automatisk kunne stoppe bilen fra en højere hastighed.

Da EyeSight havde få år på bagen, bestilte Subaru en undersøgelse fra Japans forsikringsselskaber for at finde ud af, hvilken effekt systemet havde haft. Det viste sig, at det samlede antal ulykker faldt med mere end 60 procent for biler med EyeSight sammenlignet med biler uden. De såkaldte indhentningsulykker (som er den mest almindelige årsag til whiplash-skader) var blevet reduceret med over 80 procent.

Anden generation, der blev lanceret for lidt over fem år siden, fik flere funktioner og overvågede et længere og bredere felt foran bilen. Samtidig blev EyeSight suppleret med radar, der holdt styr på området bag og ved siden af bilen.

Det udvidede synsfelt gjorde det muligt for EyeSight at bremse automatisk fra endnu højere hastigheder. I forbindelse med den seneste Årets bil konkurrence i Europa, blev der udført automatiske bremsetest med alle kandidater. Subaru var den eneste bil, der formåede at bremse helt uden indblanding fra føreren og undgå en kollision fra forbløffende 85 km/t.

Subarus føring omkring sikkerhed udvides i den fjerde og seneste generation. Synsfeltet er næsten dobbelt så bredt, hvilket gør EyeSight endnu mere effektiv, når det kommer til at registrere objekter, der kommer fra siden. Nu formår systemet – udover fodgængere – at forhindre ulykker med krydsende cykler og knallerter, samtidig med at risikoen for at kollidere med vildt og andet dyreliv halveres.

En anden nyhed i EyeSight er, at bilen nu automatisk styrer væk fra forhindringer, hvis der er frit i en anden bane, og en kollision ellers ikke kunne undgås.

EyeSight er også blevet udvidet med flere og forbedret funktioner. Kørebaneassistenten er raffineret med centrering, hvilket betyder, at bilen forbliver midt i vejbanen i stedet for bare at styre. Sammen med den adaptive fartpilot kan systemet også følge køretøjet foran på snoede veje.

EyeSight har nu også skiltegenkendelse, og som chauffør kan du vælge automatisk at blokere bilens hastighed i henhold til den tilladte grænse (med mulighed for at tilføje 10 procent). Du kan også indstille en maksimal hastighed.

Den nye Subaru Outback tilbyder nu autobremse ved bakning, som sammen med bakkameraet kan redde liv, beskytte mod ærgerlige buler eller bakke helt indtil traileren.

Vejen til fuld autonom kørsel er stadig lang, og Subarus filosofi er fortsat, at Eyesight er et assistancesystem, og at det er føreren, der skal være i kontrol og er ansvarlig for kørslen. Alle vores sikkerhedssystemer er designet til at tilbyde afslappet kørsel og hjælp, hvis føreren mister fokus ved roret.

Den nye Outback er monteret med det avancerede ansigtsgenkendelseskamera. Den overvåger førerens øjenbevægelser og advarer, hvis føreren ikke golder øje med trafikken eller falder i søvn. Systemet giver dig mulighed for at registrere op til fem brugere til automatisk at indstille førersædet, sidespejle og klimaanlæg i henhold til den valgte indstilling (kun Touring model).

Den Japanske Subaru Outback er en ubestridt kompetent læsser og trækker. Den nye generation er ingen undtagelse. Bagagerummet er vokset og tilbyder 2,5 centimeter mere belastningslængde. Samtidig er åbningen blevet mellem 2 og 4 centimeter bredere og mere firkantet.

Hele 2000kg er godkendt som påhængsvægt med bremser, og sammen med den gode bil-bredde på hele 187,5 cm og et fremragende udsyn, er Outback stadig en foretrukken trækker til campingvognen eller hestetraileren.

Den elektriske bagklap kan nu betjenes med albuen, hvilket er praktisk, hvis du har begge hænder fyldt. Samtidig halveres stort set åbningstiden. Bagagerumsdæknet kan med let skub køres væk.

Bagklappen lukkes med et tryk på en knap, og i den nye Outback er der dobbeltknapper – en til bare at lukke og en til at lukke og låse bilen. Ud over befæstningsbøjler og kroge, er der 12 volt stik til at forsyne f.eks. køleboks, kompressor eller lignende grej.

Afhængigt af model tilbydes to forskellige tagrails. Standardversionen har indbyggede lastbøjler, der kan foldes henover taget. “Field” -versionen har faste rails med en tilladt vægt på 318 kg ved parkering, som giver dig mulighed for at sove trygt og sikkert i dit tagtelt.

Selvfølgelig er den nye Outback 4-hjulstrukket, systemet genkendes fra den nuværende generation. Nyt er, at Outback får den forbedrede version af X-Mode med to indstillinger. En til faste overflader og en til blødt underlag som sne eller mudder. Samtidig er frihøjden øget til lidt over 21 cm.

Motoren er vores gennemprøvede og driftsmæssigt pålidelige firecylindret 2,5-liters Boxer motoren, der er blevet opdateret og udstyret med direkte indsprøjtning for mere præcis kontrol af brændstoftilførslen. Faktisk er hele 90 procent af motordelene nye, og momentet hæves til 252 Nm – allerede ved 3800 omdr.

Den automatiske transmission, Lineartronic, som ejerne værdsætter, er standard. Gearkassen har fået tilføjet et ottende trin og skifter både blødere og hurtigere end tidligere. Første gear giver hurtig respons og acceleration fra stilstand, mens det høje ottende gear holder omdrejningerne nede, når du kører på lande og motorvej, hvilket er positivt for brændstofforbruget. Nye materialer med lavere friktion og andre specifikationer på olien har samtidig reduceret effekttabet med 22 procent.

Den mest bemærkelsesværdige ændring er interiøret. Midterkonsollen er nu domineret af en 11,6 ” stående touchskærm. Herfra styrer du de fleste af bilens funktioner og selvfølgelig også det nye, avancerede infotainment-system. Ud over USB-stikkene, der muliggør forbindelse til CarPlay og Android Auto, er der et 12 volt stik i handskerummet med ledningsholder og en lomme til smartphone i midterkonsollen.

Stolene er nydesignede, har ny polstring i polyurethan, som giver bedre lårstøtte og en større zone med varme. Selvfølgelig er der også varme på bagsædet og rattet. Ud over stofbetræk tilbydes skind i to farver – sort eller brun nappa. I Field-modellen er stolene betrukket med holdbar, snavsbestandigt og vandafvisende StarTex.

Dashboard, midterarmlæn og døre har fået nye materialer med kontrast-farvede sømme og blødere polstring, mens kabinen er endnu bedre isoleret mod vind- og vejstøj.

Den nye Outback tilbydes i fire versioner – Adventure, Limited, Touring og Field. Som altid med Subaru er det meste og vigtigste udstyr som standard og inklusiv i prisen allerede fra billigste version.

Limited modellen inkluderer læderbetræk, navigation og elektrisk bagklap. Touring-top-modellen har yderligere et Premium Harman Kardon-lydsystem med 10 højttalere og subwoofer samt soltag.

Field er vores nye og mest outdoor alternativ. Alle detaljer i krom og sølv er i stedet sort eller mørkegrå. Det har robuste faste skinner på taget og den model-specifikke StarTex polstring, som er mere modstandsdygtigt for det fleste udfordringer.